Najważniejsze zasady zdrowego odżywiania
– żyj zdrowiej!

Od zawsze wiadomo, że prawidłowe odżywianie pomaga w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Pozwala uniknąć wielu problemów. Czym może grozić nieprawidłowe odżywianie? Według jakich zasad należy postępować, by odżywiać się zdrowo?  

Czym grozi zła dieta?

Wyróżniamy, kilka chorób na tle złej diety oraz niezdrowego trybu życia, m.in.: • choroby układu krążenia, • wysoki cholesterol, • niedokrwistość związana z niedoborem składników mineralnych. W dzisiejszych czasach występują również choroby psychiczne związane z objadaniem się, np. bulimia. Niebezpieczne dla zdrowia jest również pochłanianie „fast foodów”. Są to produkty zawierające bardzo dużo przetworzonego cukru, szkodliwego dla naszego samopoczucia.  

Złote zasady zdrowego odżywiania

Odpowiednie żywienie można traktować jako najlepsze lekarstwo i podstawowy element profilaktyki. Jest kilka ważnych zasad zdrowego odżywiania.   1. Spożywaj przynajmniej trzy posiłki dziennie. Nie powinny być zbyt obfite, ponieważ będziemy wtedy odczuwać „ciężar” na żołądku. Jedzenie jednego lub dwóch sytych posiłków powoduje, że organizm zaczyna być rozregulowany i pojawiają się problemy. Nie można jeść do syta tylko po to, aby zaspokoić głód. To jeden z błędów, jakie popełniamy, nieświadomi ich negatywnych konsekwencji.   2. Posiłki powinny być urozmaicone i zawierać zróżnicowane składniki odżywcze. W przypadku cukrzycy należy spożywać produkty z niskim indeksem glikemicznym. Świeże owoce również są bardzo dobre dla naszego zdrowia. Posiadają dużo witamin oraz mogą być traktowane jako dodatek do zdrowej diety. Warto jednak pamiętać, aby nie były przetworzone, ponieważ wtedy tracą swoje właściwości.   3. Unikaj nadmiernej ilości tłuszczu. Jeśli smażymy potrawy, powinniśmy zwykły olej zastąpić oliwą z oliwek. Nie należy również spożywać potraw będących źródłem cholesterolu. Należą do nich przede wszystkim tłuste wędliny i produkty serwowane w sieciówkach jako „fast foody”. Przygotowując mięso do spożycia, warto oddzielić je od oleju, na którym zostało smażone. Kiedy smarujemy pieczywo masłem, dobrze jest nałożyć tylko cienką warstwę. Ewentualnie można też nabyć odpowiedni zamiennik, np. margarynę ze składnikami obniżającymi cholesterol.   4. Uważaj na syntetyczne dodatki do żywności. Wiele z nich wyeliminowano i zastąpiono naturalnymi, ze względu na działanie rakotwórcze. Jednak nie warto się oszukiwać – chemiczne dodatki poprawiają jakość, wzmacniają smak i wydłużają czas przydatności żywności. Dla naszego zdrowia lepiej jednak ich unikać i zacząć od czytania składu tego, co spożywamy. Do najpopularniejszych sztucznych dodatków należą: E 127 – erytrozyna, E 131 – błękit patentowy, E 142 – zieleń S, E 211 – benzoesan sodu, E 221 – siarczyn sodu, E 250-E 252, azotany sodu i potasu.   5. Unikaj nadmiaru soli w potrawach. Sól w dużych ilościach wpływa negatywnie na pracę naszych nerek.   Źródło zdjęcia głównego: Freeimages.com / Justine FG

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *