fbpx

Czy siłownia wydłuży Ci życie?
Aktywność fizyczna a długowieczność

W społeczeństwie zachodnim jesteśmy przyzwyczajeni do siedzącego trybu życia. Większość pracy fizycznej wykonują za nas maszyny. Musimy robić coraz mniej, coraz mniej się ruszamy.  

Czy męki na siłowni dają długie życie?

A jak wygląda Twój dzień? Może i faktycznie większość dnia siedzisz w pracy przed komputerem, ale uważasz, że to nic złego, skoro zrekompensujesz to wizytą na siłowni lub w klubie fitness dwa razy w tygodniu? Oczywiście dookoła rośnie popularność biegania, maratonów, kolarstwa i innych tego typu modnych aktywności. Jak grzyby po deszczu wyrastają hale sportowe, nowe ścieżki rowerowe, kluby fitness, siłownie. Uprawianie sportu jest bardzo ważne. Zwłaszcza z odpowiednim ekwipunkiem, markowymi butami i profesjonalnie wyglądającym dresikiem. Napisano i sprzedano już tysiące książek o zamęczaniu się na siłowni i niepoddawaniu się, by wypruć sobie wszystkie żyły podczas fitnessowych wygibasów. Bo przecież tylko wtedy osiągniesz sukces, zdobędziesz podziw znajomych i będziesz żyć w zdrowiu długo i szczęśliwie. Jeśli chodzi o gwarancję szczęścia poprzez sport wyczynowy, być może tak jest. Jednak co do długości życia, to już mamy poważne wątpliwości. Tak jak w pierwszej części naszej blogowej serii o długowieczności, uciekniemy się do badań z błękitnych stref, czyli miejsc na świecie, w których ludzie żyją najdłużej. Mówią one, że ci którzy uprawiają wyczynowo sport wcale dłużej nie żyją. Za to życie większości mieszkańców błękitnych stref jest codziennym ruchem. Umiarkowanym, ale regularnym.
praca w biurze
Siedzący tryb życia nie służy długowieczności / © Freeimages.com
 

Przerwij pracę, by zażyć odrobiny ruchu

Jeśli pracujesz, siedząc godzinami przy biurku, musisz pamiętać, jakie przynosi to skutki. Gdy posiedzisz przez 30 minut, Twój metabolizm zwalnia nawet o 90 procent. Spada aktywność enzymów przemieszczających tłuszcz z arterii do mięśni. Po dwóch godzinach siedzenia zmniejsza się też poziom dobrego cholesterolu we krwi – nawet o 20 procent. Jeśli te naukowe fakty do Ciebie nie trafiają, to pomyśl o swoim samopoczuciu po kilku godzinach siedzenia. Na pewno po jakimś czasie czujesz ociężałość i otępienie ciała. W większości przypadków, aby przywrócić do normy stan swojego ciała, wystarczy co jakiś czas wstać z krzesła i zażyć odrobiny ruchu. Oczywiście nie musisz nagle zacząć robić pajacyków w środku biura, jednak jeśli chwilę się przespacerujesz, przewietrzysz (byle nie celem zapalenia papierosa), zażyjesz odrobiny ruchu, z pewnością będzie to korzystne dla Twojego zdrowia. A do tego Twoja praca może się stać efektywniejsza.  

Ruch na początek dnia

Od odrobiny ruchu warto też zaczynać każdy dzień. Wiadomo, że przypakowanie kilku serii pompek na dzień dobry może być trudne, ale kilka ćwiczeń rozciągających nie powinno sprawić Ci trudności. W internecie znajdziesz wiele zestawów klasycznych ćwiczeń gimnastycznych na dobry początek dnia. Możesz też zainteresować się podstawowymi ćwiczeniami jogi. Wykonanie kilku figur znanych z jogi nie wymaga zbytniego wysiłku, a daje pozytywne efekty. Od razu poprawisz krążenie, rozciągniesz zaspane ciało i lepiej się rozbudzisz. W ostateczności egzamin zdadzą nawet wspomniane już pajacyki i kilka porządnie wykonanych przysiadów.
joga
Joga to dobry pomysł na początek dnia / © Freeimages.com
 

Żyj w umiarkowanym ruchu

Warto znaleźć sposób, by każdego dnia zażyć ruchu. Na przykład mieszkańcy japońskiej Okinawy, gdzie żyje wielu zdrowych stulatków, po porannych ćwiczeniach i śniadaniu, zabierają się do pracy w przydomowym ogródku. Pielą grządki, doglądają roślin. Dzięki prowadzeniu ogródka nie tylko zażywają odpowiedniej dawki ruchu, ale też mają pod dostatkiem sprawdzonych owoców i warzyw. Jeśli masz przy domu odpowiednio dużo miejsca, pomyśl o założeniu ogródka czy małej szklarni. (Pamiętaj, że warto posadzić rośliny miododajne!) Jeżeli mieszkasz w miejskim bloku, możesz sprawić sobie kilka doniczek z kwiatami na balkonie. Zajęcia takie jak zajmowanie się ogrodem są nie tylko odpowiednią aktywnością fizyczną, ale pozwalają się też zrelaksować, co dobroczynnie działa także na naszą psychikę.   To drugi z wpisów na temat długowieczności. W poprzednim artykule Jak żyć dłużej? Dieta a długowieczność pisaliśmy, jak jeść, by cieszyć się życiem jak najdłużej. W kolejnym artykule dowiesz się, jak zdrowie psychiczne wpływa na długość życia.   Źródła i jeszcze więcej wiedzy:
  1. Hector Garcia, Francesc Miralles – Japoński sekret długiego i szczęśliwego życia, wyd. MUZA, Warszawa 2016
  2. Bill Gifford – Czy pokonamy starość? Żyć do 120 lat, w czasopiśmie Świat Nauki nr 10/2016 (302)
Zdjęcia użyte w artykule pochodzą ze zbioru Freeimages.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *